Nauka Języka Programistycznego C++

W tym momencie powinieneś już wiedzieć co to są zmienne. Zmienna to po prostu coś. Coś zapisanego w pamięci komputera - tekst, liczby, znaki itp... Program może coś sobie w zmiennej zapisać, a potem do tego zaglądać. I zmieniać. I porównywać. I robić wszystkie inne rzeczy które programy lubią sobie robić z danymi. Zwykle jedna zmienna to jednak za mało. Tworzymy wtedy kila zmiennych, jak tutaj:

int x, y, ru=0, w;

string nazwa, nowa_nazwa;

bool test=1;

 

Co jednak, jeżeli potrzebujemy przechowywać w pamięci bardzo dużo podobnych elementów? Wyobraźmy sobie, że próbujesz napisać szkolny dziennik elektroniczny. Jak będziemy przechowywać imiona uczniów? Wystarczy dla każdego stworzyć oddzielną zmienną!

 

string imie_ucznia1, imie_ucznia2, imie_ucznia3, imie_ucznia4, imie_ucznia5, imie_ucznia6, imie_ucznia7, imie_ucznia8, imie_ucznia9, imie_ucznia10, imie_ucznia11, imie_ucznia12, imie_ucznia13, imie_ucznia14, imie_ucznia15, imie_ucznia16, imie_ucznia17, imie_ucznia18, imie_ucznia19, imie_ucznia20, imie_ucznia21, imie_ucznia22, imie_ucznia23, imie_ucznia24, imie_ucznia25, imie_ucznia26, imie_ucznia27, imie_ucznia28, imie_ucznia29, imie_ucznia30, imie_ucznia31, imie_ucznia32, imie_ucznia34, imie_ucznia35;

Eeee... Po namyśle to wcale nie jest dobry pomysł. Gdyby tylko można to było zdobić łatwiej...

MOŻNA! I właśnie do tego służą, jak pewnie już się domyślasz po przeczytaniu tytułu TABLICE. Tablica to nic innego jak wiele zmiennych, tylko razem. Jeśli słyszałeś kiedyś o analogii, że zmienna to taka szufladka na dane komputerowe, to tablica jest całą szafką. A wygląda to tak:

typ_zmiennej nazwa_tablicy [liczba_elementów];

na przykład:

string imie_ucznia [36];

No dobrze, stworzyliśmy tablicę. A jak z niej korzystać? Dokładnie tak jak ze zwykłej zmiennej. Wystarczy jedynie w nawiasie kwadratowym podać numer komórki (może być zawarty w zmiennej):

a = b [15]; // Przepisze wartość z piętnastej komórki tablicy o nazwie „b” do zmiennej „a”.

wiek [3] = 15; // Wprowadzi wartość 15 do trzeciej komórki tablicy o nazwie „wiek”.

 

cin >> masa [i]; // Pozwoli wprowadzić z klawiatury wartość do komórki o numerze zawartym w zmiennej „i”

tablicy o nazwie „masa”.

© 2013-2024 PRV.pl
Strona została stworzona kreatorem stron w serwisie PRV.pl